Nougat bollar med lakrits pulver


Jag har idag gjort en massa massa
marknads nougat till min styvpappa, han ÄLSKAR mina
marknads nougat.
han säger de e 10000 g bättre än de man köper
på marknader och det e en mycket trevlig komplimang.

En del av smeten valde jag att göra nåt annerlunda.
närmligen

NOUGAT BOLAR MED LAKRITS PULVER


3 dl mjöl

2 dl florsocker

1/2 dl kakao

1 tsk vanilj socker

1 dl vatten

3 dl socker

70 g margarin

lakrits pulver

1. ta fram en form av något slag (ugnsform, långpanna eller liknande)
och klä den i bakplåtspapper alternativt smöra den.
välj form och storlek efter önskad form på fugden.


2. blanda ihop 3 dl vetemjöl, 2 dl florsocker, ½ dl kakao
och 1 tsk vanillinsocker. det får inte finnas några klumpar,
så sila gärna ned ingredienserna i skålen.


3. ta fram en kastrull och häll i 1 dl vatten, 3 dl socker och 70 g smör.
på med plattan och låt det koka max 2 minuter.


4. tillsätt mjölblandningen och vispa snabbt ihop smeten kraftigt.


5. häll snabbt smeten i formen och ställ i kylen för att stelna.

6. när smeten har kallnat så tar du ut den och rullar bollar
och rullar dom i lakrits pulver.

7. Ställ se i kylen tills det e daxx att hugga in på dom


Kommentarer
Linda - Cupcakefluffan

Låter supergott

2011-10-07 @ 20:20:55
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0